Les Fonts del Glorieta i Mont-ral des de la Masia Forès

Matí de diumenge gairebé primaveral. Quedem ben d'hora perquè entre 12 i 1 del migdia hem d'estar de tornada per compromisos familiars diversos. Avui ens acompanya l'Isi i en canvi no ho han pogut fer el Toni i la Fernanda.
Séquia de Mas de Forès (Alcover)
Ens dirigim a Alcover per fer una ruta sortint del Mas de Forès, passant per les Fonts del Glorieta, i si anem bé de temps, enfilar-nos cap a Mont-ral i tornar a la masia, on hem deixat el cotxe en l'àrea d'aparcament, previ pagament de 5 euros destinats a una bona causa (projecte social laboral per a persones discapacitades).
La previsió de la ruta, si la fem sencera, és de 12,55 quilòmetres.
D'entrada observem que la zona que envolta la Masia Forès està molt ben habilitada per a pícnics i estades a l'aire lliure; d'aquí que trobem tanta gent al llarg de la ruta, sobretot als voltants de la masia.
Restes central hidroelèctrica
La construcció, d'època medieval, va ser un molí fariner, instal·lació força comú a la zona d'Alcover per aprofitar el curs del riu Glorieta. El molí fariner es va reconvertir en paperer i, posteriorment, en central elèctrica.
Resten vestigis de diverses construccions la més espectacular la séquia en forma d'arcada, especialment per als amants de les "pedres".
Sortim de la masia i seguim un camí amb un canal d'aigua a la banda dreta fins a arribar a les restes de la central elèctrica (Hidroelèctrica del Glorieta) que abastia Alcover i voltants a principis del segle XX; el complex hidràulic està catalogat com a Patrimoni local de caràcter historicocultural.
Fonts del Glorieta
Un cop aquí es pot anar cap al Niu de l'Àliga o cap a les Fonts del Glorieta; ens decidim per les fonts, indret al qual arribem després de caminar 1,7 quilòmetres i trobar-nos amb un magnífic paratge format per un salt d'aigua realment espectacular.
Decidim que és el moment de fer una breu parada per fer-nos alguna fotografia i menjar-nos l'entrepà. El sol comença a escalfar i la temperatura és més que agradable.
En poc més de 15 minuts optem per continuar fins a Mont-ral; aquest és el camí ral d'Alcover a Mont-ral, antiga via de comunicació entre ambdós pobles; en alguns trams fins i tot hi ha escales de pedra.
Anem bé de temps. La pujada és una mica dura però l'assolim sense problemes al cap de 25 minuts. Entrem al poble de Mont-ral amb l'església romànica de Sant Pere al punt més elevat.
Camí ral d'Alcover a Mont-ral
Des del mirador contemplem el meravellós paisatge que ofereixen les Muntanyes de Prades al nostre davant i el Camp de Tarragona. Bevem aigua fresca de la font i iniciem el camí de tornada. Des de la masia, hem fem 6,4 quilòmetres en una hora i tres quarts.
La baixada és més ràpida, tot i que més pesada, potser perquè avui anem per feina i ben just m'aturo algun moment per fer alguna foto.
A partir de les fonts i, sobretot, des de la central, comencem a trobar molta gent passejant, criatures i gossos. No és estrany, el dia acompanya i s'ensuma la primavera...
Arribem al punt de partida per agafar el cotxe. Avui ens hem quedat amb ganes de més, encara que al vespre les nostres cames ens recordin les energies gastades.
El recorregut total ha estat de 12 quilòmetres i mig i 3 hores i 15 minuts les que hem esmerçat en fer-lo.
Ruta assequible per a tothom, encara que el tram de pujada fins a Mont-ral és força dur per l'important desnivell que presenta, però només per gaudir de la vista des del mirador, val la pena l'esforç.

Vikiloc. Itinerari Mas de Forès-Fonts del Glorieta-Mont-ral-Mas de Forès.