Capafonts. Muntanyes de Prades

Primer diumenge de novembre i primer dia de fred d'aquesta tardor. El vent ens acompanyarà durant tot l'itinerari, com també ho farà "el quinto elemento" del nostre grup, l'Isidre, que avui ha decidit sortir a caminar amb nosaltres.
Les Tosques
Aquest cop tornem a les muntanyes de Prades, concretament a Capafonts, per fer una ruta circular que parteix del poble de la comarca del Baix Camp en el qual viuen poc més de 100 habitants. Llegim a la Viquipèdia que el topònim deriva del llatí Capite fontium que vol dir cap de fonts perquè n'hi ha més de 50.
L'itinerari comença a la sortida del poble en un camí que assenyala una de les fonts, la Font de la Llúdriga. Abans d'arribar a la font trobem petites basses naturals, les Tosques, les quals deuen ser molt refrescants a l'estiu però ara no se'ns acut ni sucar-hi les mans que portem tapades amb guants.
Arribem a la font de la Llúdriga, un broll d'aigua que es diu que no s'estronca mai i es considera el lloc de naixement del riu Brugent. Just al costat un magnífic bosc, obac i ombrívol, gairebé fantasmagòric, però bellíssim, i darrere la imponent paret calcària del barranc de la Pixera.
Cova de les Gralles des de dalt
Sortint de la font cal retrocedir uns metres i agafar un altre camí que s'enfila cap a la Cova de les Gralles, un dels llocs més bonics de tot l'itinerari. L'últim tram s'ha de fer pel mig del torrent (sec), veritable moment cabra que acabem d'arrodonir en arribar a l'espectacular balma (50 metres d'alçada) a la qual ens enfilem amb perill de fer una relliscada perquè el sòl està mullat. Ara no és el cas, però quan el torrent baixa, es forma una cascada i un bassal als peus que fan de l'indret un lloc extraordinari. Nosaltres només vàrem veure unes gotes, poques però constants, que queien del sostre de la cavitat i que anaven degotant damunt les pedres. Si la pujada és arriscada, la baixada ho és encara més i amb les bótes mullades...
Reprenem el camí de tornada baixant el torrent i tornem a anar muntanya amunt cap al barranc de la Pixera i la cova del Grèvol en la qual només traiem el cap perquè calen llanternes per accedir-hi. Som a gairebé 1.000 metres d'altitud.
Durant tot el recorregut ens acompanya l'olor de les plantes aromàtiques florides, com el romaní i la farigola, presents a banda i banda del senderó.
Roca Foradada
Una mica més endavant, i ja de baixada, l'última formació geològica del dia, la roca Foradada, un arc que per caprici de la naturalesa emmarca el poble de Capafonts, una magnífica postal que hem capturat per a tothom qui llegeixi aquest blog.
Arribem al poble després de caminar quatre hores i tres quarts comptant una breu parada per esmorzar i alguns minuts per fer les fotografies que compartim amb vosaltres.
Dinem a Ca la Teresa, un petit restaurant amb productes de la terra i casolans molt recomanable.

Capafonts-Font de la Llúdriga-Cova de les Gralles-Roca Foradada
                           Durada: 4 hores 45 minuts

1. El quinto elemento agraeix el buff q em vareu deixar pq si no a dia d'avui no tindria orelles. Cenquiu amics!!